Ryggen har slått seg vrang

Akutte generelle ryggsmerter er smerter i ryggen som oppstår raskt og kan ha varierende grad av intensitet. Smerten kan oppstå etter skade som f.eks om man har fått seg en 'trøkk' på fotbalbanen eller løftet 'feil' på treningssenteret, mens andre ganger kan det virke som man bare har sovet feil.

Slike smerter i ryggen er oftest helt ufarlige, kan være veldig hemmende og også skremmende i enkelte tilfeller. Noen fungerer ganske greit med sine daglige aktiviteter, mens andre blir helt sengeliggende. Selv om man har fått samme eller lik skade i ryggen, oppleves smerten forskjellige hos alle. Dette er fordi alle er forskjellige satt sammen, har opplevd forskjellige ting og tenker annerledes enn hverandre.

Man kan fort si at kiropraktoren er den man bør gå til når man har fått vondt i ryggen. Vi har en lang og tung bakgrunn innenfor diagnose og behandling, så vi vil jo ofte si at vi kan rygg!

For mange som opplever sterke ryggsmerter, kan det være lett å ty til sterkere smertestillende. Ja, er det så vondt, så kan dette være lurt for å klare og mobilisere kreftene for å komme seg ut av senga siden det er viktig for kroppen, men de anbefales jo selvfølgelig ikke over lengre tid. Vanlige antiinflammatoriske medisiner kan også bidra til å senke smertene noe. Uheldigvis gjør disse medisinene lite for kroppen på lang sikt og maskerer symptomene mer enn de leger deg. Har du ikke like sterke smerter, anbefaler vi ofte å prøve en ispose eller alternativt varme. Ja, vi anbefaler is mye oftere enn varme for å hjelpe med og dempe irritasjonen rundt skadeområdet. Man kan ise ned hyppig, men ofte så er det nok med 15min 4-6 ganger om dagen. Det er viktig å også drikke nok vann. Litt som at en motor trenger olje for å fungere optimalt, trenger muskulatur, ledd og annet bindevev nok væske slik at friksjonen mellom de forskjellige strukturen blir mindre.

Det kan ofte også være lurt å prøve og trekke pusten dypt ned i magen. Har man vondt i ryggen er det lett å bli helt låst i bevegelsene sine. Da kan det være god hjelp om man klarer å treke pusten ned i magen. Dette skaper en sunn bevegelse gjennom ryggen og ribbein. Det hjelper kroppen også med å slappe av litt.

I de aller fleste tilfeller av ryggsmerter som ikke er relatert til noe ustabilt, anbefales lett bevegelse og gåing. Dette betyr ikke at man skal rett tilbake på trening eller ut å gå 10km med en gang. En gradvis tilnærming er ofte det beste. Har du hatt skikkelig vondt i ryggen er det ofte nok å mobilisere de kreftene det tar å komme seg til f.eks toalettet. Er du oppegående nok til å gå tur, anbefaler vi ofte korte turer mer hyppig. Dette kan være f.eks å gå 10-15min, 4x om dagen. Selv om det ikke er en lang tur som mange ønsker, blir totalen 40-60min - noe som er lettere for kroppen akkurat når den går gjennom legingsperioden til denne skaden. Akutte ryggsmerter kan vare i alt fra 1 dag til flere uker. Hva du gjør har jo selvfølgelig noe å si. Hvis du kun ligger i senga eller sitter og ser på TV hele dagen, vil du nok se at ryggsmertene kanskje blir borte etter hvert, men vil da ha en litt større sjanse for å komme tilbake dersom du ikke gjør noe med det. Man kommer veldig langt med litt lesing om ryggen, veiledning og trening.

De tilfellene vi ser på klinikken som ikke krever videre henvisning, anbefaler vi nesten alltid en form for opptrening/rehabilitering etter skaden har blitt bedre. Dette er i takt med forskning som viser at kiropraktikk kombinert med veiledet fysisk aktivitet er noe av det beste for både akutte og kroniske ryggsmerter. I starten er det ofte lette øvelser som bevisstgjør deg på bevegelsen til ryggen/problemområdet. Ettersom man blir bedre, vil man få litt vanskeligere øvelser. Disse er ofte litt kjedelige hvis du er vant til å trene med tunge vekter på treningssenter osv., men er utrolig viktig for å få igang muskulaturen igjen og bygge opp toleransen til de daglige gjøremålene. Etter ryggen har blitt bra, anbefaler vi vedlikehold. Dette kommer i mange forskjellige former. Trening og fysisk aktivitet er noe av det beste du gjør for muskel og skjelettsystemet. Vi anbefaler også å ta en sjekk i ny og ne for å se at ting er som det skal være. Litt som å dra til tannlegen, går man ofte dit før tanna er vond.

Skulle du så ta tiden for å komme inn til oss med ryggen eller bare en sjekk, vil du få behandlere med høy kompetanse og erfaring som kan hjelpe deg med ditt problem.

14 visninger0 kommentarer

Siste innlegg