Plager i arm, albue, håndledd eller hånd kommer av mange forskjellige ting som f.eks yrkes-, idretts- eller hobbyrelaterte skader. De vanligste plagene vi ser er ting som tennis-/golfalbue, muskelirritasjoner armen og leddirritasjoner i håndledd og fingre. Hender og armene er noe vi bruker generelt hele tiden og da kan man av og til utvikle litt stivhet og slitasje etter at kilometerstanden har passert en viss grense. Dette varierer fra person til person. Ofte ser vi gode resultater med våre behandlinger på disse tingene, men av og til kan f.eks en tennisalbue være skikkelig stri og vil ikke bli bedre fort. Det er viktig å smøre seg med litt tålmodighet når det kommer til disse skadene siden man aldri får hvilt området helt.

Tennisalbue eller golfalbue: Irritasjon/betennelse av muskelsene/muskelfeste på en av sidene av albuen. Smerten oppleves sterkt lokalt og det kan ile eller prikke ned i armen. Ofte oppleves det som ganske vanskelig å ha siden det er vanlig å miste kontrollen i hånda når smertene hugger til og man mister f.eks kaffekoppen. Disse tilstandene er heldigvis helt ufarlige, men utrolig plagsomme å ha.

Leddirritasjoner: Dette kan komme av enkeltepisoder der man har overbelastet/feilbelastet leddene som fører til en forstrekning eller irritasjon. Dette kan være vondt og man kan oppleve lokal hevelse, rødhet, stivhet og andre ting. Det kan også komme av andre underliggende sykdommer som f.eks psoriatisk artritt (skjer med ca 20% av de som har psoriasis), revmatisk artritt, SLE eller enkelte andre autoimmune sykdommer.

Fingersmerter: Fingre er noe vi bruker hele tiden og kan i enkelte tilfeller bli utsatt for både traumer og slitasje. Ofte blir det bedre av seg selv hvis det er akutt, men enkelte sliter med kroniske smerter relatert til f.eks slitasje i ledd eller irritasjon av muskelsener.

Carpal tunell syndrom: En sykdom der median nerven i armen blir liggende i klem under bindevev i håndleddet. Dette kan være både smertefullt og funksjonsnedsettende. Man kan oppleve smerte, prikking, stråling, nummenhet i hånd samt svakhet i fingre som gjør at man kan begynne å miste ting som vanligvis burde gå fint å holde og finmotorikken blir vanskeligere å gjennomføre. Ved mistanke om dette, er det også viktig å utelukke at plagene ikke kommer fra nakken siden symptomene i hånd og arm kan oppleves ganske likt.

Behandling av armer gjøres av både kiropraktor og muskelterapeut her på C3 Kiropraktorklinikk og er tilpasset deg for å optimalisere tiden det tar før du er tilbake i vanlig aktivitet/arbeid.