Når vi snakker om plager i ben, knær, ankler eller føtter er det mange som tenker at det ikke er så mye man kan gjøre med det bortsett fra å ta tiden til hjelp eller vente på en operasjon. I realiteten er det utrolig mye som kan gjøres, men man bør finne ut av årsakene til hvordan problemet oppstod. Årsakene varierer fra person til person siden alle er forskjellige og driver med forskjellige ting. Noen ganger er årsakene helt åpenbare, mens andre er vanskeligere å finne ut av. 

Patellofemoralt smertesyndrom: Smerter bak, under eller rundt kneskålen som ofte kommer av overbelastning eller skjevbelastning om muskulaturen i låret er i ubalanse. Dette finner vi oftest blandt unge idrettsutøvere, men forekommer også hos voksne. Problemet er helt ufarlig, men kjennes når man er i aktivitet og veldig ofte når man kjører bil. 

 

Løperkne/langdistansekne: Smerter på utsiden av kneleddet som er fremprovosert av repetitiv og langvarig aktivitet som f.eks løping. Har man fått dette må man ofte se for seg at det blir en liten periode uten løping før man gradvis kan returnere til aktiviteten når det er bedre. 

Hopperkne: Smerter som oppleves rett under kneskålen. Dette kommer oftest av overbelastning/feilbelastning av kneet i aktiviteter som krever hopping eller raske stopp og rask akselerasjon.  

Meniskproblem: Problemer med menisken (leddbrusken i kneet) kommer oftest av en form for sterk feilbelastning eller traume mot kneet. Vridninger er de mest vanlige årsakene og derfor ser vi dette ofte hos f.eks fotball- og håndballspillere. Som oftest trenger man ikke en operasjon for dette og disse problemene responderer fint på konservativ behandling i kombinasjon med opptreningsøvelser. I enkelte tilfeller kan det hende at man trenger en operasjon, men dette kommer an på størrelse av ruptur i leddbrusken. 

Leddbåndsproblem: Forstrekning/ruptur av fremre eller bakre korsbånd kommer av vridningsskader. Fremre korsbånd kommer som oftest av innovervridning av kneet og har også av og til med seg en ruptur i menisken i samme slengen. Bakre korsbåndsskader skjer ved utoverrotasjon eller traume der kneet bøyes for mye.  De aller fleste retningslinjer sier at man skal prøve en konservativ tilnærming til disse problemene før kirurgi vurderes. Skal man leve et vanlig liv uten kontaktsport går dette ofte helt fint.

 

Schlatters og Severs sykdom: Smerte og irritasjon av uferdige vekstsoner i benet kne eller hæl. Disse problemene ser vi kun hos unge som vokser mye samtidig som de driver med mye aktivitet  som f.eks fotball eller håndball. Her må man smøre seg litt med tålmodighet siden det er relatert til vekst. Man bør kutte ned på de aktivitetene som fremprovoserer smertene og man bør forsøke å utbedre funksjonen til skadeområdet. Smertene blir bedre etter vekstspurtene reduserer og det bør gå tilbake til normalt. Har man schlatters, kan man forvente å se en liten kul helt øverst på leggen under kneskåla selv i godt voksen alder. 

 

Plantarfascitt: Smerte og irritasjon i plantarfascien under foten. Dette kan skje med nesten hvem som helst. De vanligste faktorene er mye belastning i dårlig skotøy, dårlig bevegelse i fot og tær, inaktiv støttemuskulatur i foten, generelt dårlig væskeinntak og for lite bevegelighet i muskulatur bak i legg og lår. 

Overtråkk: Denne sier seg egentlig selv. Har du tråkket feil og rett og slett vrikket foten innover blir leddbåndene på utsiden av ankelen forstrukket. Man opplever ofte hevelse, misfarging, sterk funksjonsnedsettelse og mye akutte smerter. De aller fleste overtråkk er ufarlige, men hvert eneste overtråkk bør følges opp av enten en behandler eller opptrening av ankelen etter skaden har skjedd. Grad av forstrekning varierer med hvor mye kraft som var involvert. I verste fall kan man ha fått en ruptur av et leddbånd eller til og med et avrivningsbrudd der leddbåndet fester seg på benet. 

Det viktigste med behandling av disse problemene er å forbedre funksjonen i området slik at du kan bevege deg bedre og at man ikke begynner å utvikle andre kompensasjonsmønstre andre steder i kroppen. Behandling av ben og føtter gjøres av både kiropraktor og muskelterapeut og er tilpasset deg for å optimalisere tiden det tar før du er tilbake i vanlig aktivitet/arbeid. Vi supplerer også ofte med hjemmeøvelser og andre tips der det er nødvendig.