Nakkesmerter

Nakkesmerter kan oppstå akutt eller utvikle seg gradvis over tid. Det er normalt å dele inn nakkesmerter i tre grupper; akutte (de som nylig har oppstått), sub-akutte (de som har varighet fra 0-3 mnd.) og kroniske (de med varighet over 3 mnd.).

Om du har behov for rask hjelp eller opplever at nakkesmertene ikke går bort kan det være nødvendig med behandling hos kiropraktor eller muskelterapeut.

Det finnes mange ulike årsaker for forskjellige typer nakkesmerter. Uspesifikke nakkesmerter er mest vanlige. Disse kan oppstå etter feil belastning av nakken, og kan være et resultat av at du har forstrukket ulike typer vev, som muskler eller leddbånd. De kan også forårsakes og gjøres verre av flere andre faktorer som for eksempel kronisk stress, psykisk helse og mangel på fysisk aktivitet.

Nakkesmerter med nerveskade (radikulopati): Mellom hver ryggvirvel ligger det bruskskiver som fungerer som en støtdemper for ryggen. Disse bruskskivene består av en geléaktig kjerne og en sterk fibrøs hinne. Noen ganger kan skivens hinne slå sprekker og det danner seg et prolaps ved at noe av kjernematerialet siver ut. Om prolpaset klemmer litt på en av nakkens nerverøtter kan det oppstå smerter i nakken og i mange tilfeller stråle nedover armen.

Whiplash/Nakkesleng: Oppstår ofte i forbindelse med høy energi som f.eks. trafikkulykker og idrettsskader. Hodet kastes hardt frem og tilbake og kan føre til skader eller irritasjon på en rekke strukturer i nakken og den forlengede ryggmarg og gi et bredt spekter av symptomer som nakkesmerter, hodepiner, skulderplager, svimmelhet, dårligere øye-hånd koordinasjon osv.

​​

Andre og mindre vanlige årsaker til nakkesmerte: Ved store traumer kan du ha fått et nakkebrudd. Skjeldnere årsaker til nakkesmerter er revmatisk sykdom eller kreft. Ved slike tilfeller er det viktig at du følges opp av fastlege og/eller sykehusspesialist.

​​

De fleste av nakkesmertene oppleves som akutte og langvarige plager er mindre hyppige. Faktorer som skademekanisme, generell fysikk og helse, tidligere skader ol. spiller inn når vi ser på varigheten av nakkeplagene. Nakken kan føles stiv og vond, spesielt ved bevegelse. Noen opplever også at smertene stråler opp til hodet eller ut til skulder og arm. Av og til kan man også oppleve svimmelhet og at man kan føle seg litt klossete, noe som kan være et symptom fra langvarige nakkesmerter.

Har du smerter som skyter ut i begge armer og begge ben etter et traume der nakkesmerter er primærsymptom er det viktig at du får hjelp så fort som mulig for å utelukke mer alvorlige ting.

Har du en forskerhjerne og har lyst til å lese vitenskapelige artikler om nakkesmerte kan du følge disse linkene:

Vindigni, Dein et al. “Chiropractic treatment of older adults with neck pain with or without headache or dizziness: analysis of 288 Australian chiropractors' self-reported views.” Chiropractic & manual therapies vol. 27 65. 18 Dec. 2019, doi:10.1186/s12998-019-0288-1

Wong, Jessica J et al. “Are manual therapies, passive physical modalities, or acupuncture effective for the management of patients with whiplash-associated disorders or neck pain and associated disorders? An update of the Bone and Joint Decade Task Force on Neck Pain and Its Associated Disorders by the OPTIMa collaboration.” The spine journal : official journal of the North American Spine Society vol. 16,12 (2016): 1598-1630. doi:10.1016/j.spinee.2015.08.024