Kjeveplager/TMD

Kjeveplager kalles ofte som Temporo Mandibulær dysfunksjon (TMD) og er en fellesbetegnelse som omfatter alle symptomer og problemstillinger som involverer kjeveledd, kjevemuskulatur og/eller andre tilhørende strukturer. Smerter og ubehag i kjeve er mer vanlig blant befolkningen enn det vi tidligere trodde. Rundt 10 % av befolkningen plages av smerter eller ubehag i kjeven som kan komme fra flere forskjellige årsaker som våre behandlere kan undersøke og behandle. Omtrent 5% av befolkningen oppsøker behandling for TMD.

Hvorfor får man kjevesmerter?

Kjeveleddet har en helt spesiell oppbygning og det kan bevege seg 3 dimensjonalt og all bevegelse på en side vil påvirke motsatt kjeveledd. I de aller fleste tilfeller der det er nedsatt funksjon i kjeve finner man også funksjonsforstyrrelser i nakke. De to øverste nakkevirvlene (C1 og C2) er som oftest involvert i kjeveproblemer. Disse virvlene i nakken deler forbindelse med ansiktsnervens sensoriske fibre (trigeminus nerven). Nedsatt funksjon i nakken kan dermed gi kjevesmerter isolert sett og i kombinasjon med kjeveleddet. Andre årsaker til kjeveplager kan være dårlig holdning/arbeidsstilling, stress, tanngnissing og traume.

Kjeveplager kan oppstå etter en ulykke, for eksempel etter en whiplash-skade eller etter et slag mot hodet og/eller haken. Kjeveplager kan i sjeldne tilfeller også skyldes annen sykdom som for eksempel revmatiske lidelser eller trigeminus nevralgi. En grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse hos oss er viktig og kan avdekke avdekke dette. I tilfellene der det er annen sykdom som ligger til grunne for symptomene vil en kiropraktor kunne henvise deg videre til fastlege, spesialist eller billedundersøkelser.

Symptomer på kjeveplager

Symptomer forbundet med kjeveproblematikk er smerter og nedsatt bevegelse ved bruk av kjeven i form av snakking og tygging, her kan man også oppleve klikkelyder. Da kjeven er tett knyttet opp mot nakke og ansiktsnervene kan kjeveplager også gi nakkesmerter, hodepine og øresus for å nevne noen.

Andre symptomer inkluderer også dotter i ørene, tannsmerter, svimmelhet, slitenhet i kjevemuskulatur og bihulesmerter.

Hvordan undersøke og behandle kjeveplager?

For å kartlegge kjeveproblematikk en av behandlerne på C3 Kiropraktorklinikk gjøre en grundig undersøkelse av rygg, brystrygg, nakke og kjeve. Vi vil også gjøre undersøkelse av det vi kaller kranienerver (nerver som kommer fra hodet og ikke nakke og rygg) for å utelukke andre årsaker til problemet. Ved funn av nedsatt funksjon i nakke og kjeve vil behandlingen fokuseres på å normalisere bevegelsen i ledd ved bruk av leddkorreksjoner, tøyninger og muskulær behandling i kjeve. Anspent muskulatur i kjeven vil øke plagene og er viktig å behandle for å få varig effekt. Alle våre behandlere har god erfaring med behandling av kjeveplager.